Renovering. Del 1, Motorbyte

Motorbytet utfördes av Värmdö Motorteknik under november 2014.

Orginal: Volvo Penta AQ170 med AQ280 drev.

Uppgraderas till: Mercruiser 5,7 MAG MPI med Bravo III drev och Silent Choise system med 2x4" raka avgasrör genom akterspegeln.

 

Båten på väg in i hallen hos Värmdö Motortekning för byte av motor.

 

Ockelbo DC 21 Volvo penta AQ170

Gamla motorn och drevet Volvo Penta AQ170 och AQ280


Instrument borttagna och inpassning av nya motorn.

 

Behållare för hydralolja till powertrim och tryckluftspump till silent choice systemet.

 

Nya Instrument, gasreglage och huvudströmbrytare.

 

Ockelbo DC 21 Mercruiser 5,7 MAG MPI

Nya Motorn på plats. Mercruiser 5,7 MAG MPI med silent choice system installerat. Snyggt!

 

Styrbords silent choice ventil.

Akter med Nytt Bravo III drev och avgasrör genom akterspegeln. Lite arbete kvar för att få det snyggt. Var tvungen att montera bort orginal badbryggorna för att avgasrören skulle få plats.

 

Renovering. Del 2, Inredning/Skrov

Inredning och skrov har renoverats av Wasa Yachts under december 2014 till februari 2015.

All inredning kommer att tillverkas ny i teak. Det enda som kommer behållas orginal är durken i förpiken och skrovbeklädnaden i förpiken. Först tillverkas alla delar och monteras. När allt är inpassat skruvas det lös igen för lackning till rätt slutfinnish. Sen monteras allt tillbaka igen. Parallellt med tillverkning av inredning så renoveras skrov och diverse standardhöjande utrustning monteras. Så som en inbyggd kyl med ASU Isotherm och en Webasto ST2000 värmare.
 
Först ut med all gamal inredning. I de stora avlånga utrymmena under durken blir det nya stuvfack
 
Botten renoveras och får ny epoxy. Aktern renoveras.
 
Genomföringen från köket sätts igen. Orginalköket ska inte återmonteras utan ge plats åt en större och mer clean sittbrunn.
Fören hade stötskador och har fått helt ny gelcoat.
 
Fint resultat efter att även aketrn fått ny gelcoat.
Skrovet polerat och man kan inte ana att det varit en genomföring här.
 
Ny inredning börjar ta form. Den är grundlackad 2 ggr under arbetet.
Dragning av nya bränsleslangar.
 
Motorrummet blir avdelat med ett stuvfack på vardera sidan. Mittenpartiet framför motorn sitter monterat utan skruv så det går att dra upp för lätt åtkomst av motorns servicepunkter.
 
Främre skottet görs om till ett fack utan lucka och med hylla invändigt. Limträlisten är specialtillverkad.
 
Arbetet med aktern och botten är klart och nya Bennet trimplan är monterade.
 
Stuvluckan i fören hade gått sönder. En nytillverkad på plats, stabilare än orginalet.
Webasto ST2000 värmaren monterad i styrbords stuvutrymme i aktern. För att få material för att fästa konsolen till värmaren plastades en plyfa mot skrovet. 
 
Stolstativen och plats för alla reglage under instrumentpanelen mallas in. Man kan se luckorna till de nya stuvfacken i durken.
 
Nytt handsfack och nytt skott till styrbords garderob. Gångjärnen ska blästras.
 
Klossar för ryggstöd mäts in. Två olika lägen som orginalet. Ett för soffa och ett för solbädd.
En inbyggd kyl blir till i det stora stuvfacket i mitten. En specialbyggd plastlåda som isoleras med skum runt om. Dragning av ledningar sker i en nyupptagen kanal genom skotten.
 
I början av februari var större delen av inredningen klar. Då var det dags att montera ur allt och lacka till slutfinnish. 6 lager blank lack med ett slutlager satinmatt på all inredning utom durken som ska ge kontrast och vara blank. Nedan följer bilder på slutmontering.
 
Kylfacket klart med frysfack. Luckan sitter med pianogångjärn så den blir lätt att hantera. Luckan har också kortats så den går att öppna även när dörrarna in till ruffen är öppna. 
 
Styrbords och babords garderober. På styrbordssidan där inte skottet är monterat än ser man slang för utblås från värmare.
 
Reglage för kyl, värmare Webasto ST2000 samt 12V och USB uttag.
Placeringen av huvudströmbrytere på babords sida på skottet mot motorrummet.
 
Ockelbo DC 21
Motorrummet med stuvfack lackat och isolerat.
Främre skottet lackat och monterat.
 
Gjorde ett besök på varvet den 10/3 -15. Båten så gott som slutmonterad. Endast dynor och skrovbeklädnad ute kvar. Nedan några bilder från besöket.
 
 
Ny nedgångslucka med gasdämpare.
 
 
Nya Stolar. Skrovbeklädnaden ska kläs med samma konstskinn.
 
Lite detaljer. Kylen har fått en gasdämpare och inredningen i förpiken en teaklist.
 
De nya stuvarna under durken.
 
Bilder från de aktre stuvfacken samt de nya luckorna på fördäck.